woensdag 15 april 2015

Het leven van een kindercoach dag 3

Deze ochtend op de fiets van Helmond naar Asten. Op school staat een clinic rope-skipping op het programma. Groep 3 mag beginnen, je kunt nog veel meer doen met een touwtje dan alleen springen. Samen met de kinderen doe ik de oefeningen op muziek. Binnenkort maar eens wat springtouwen aanschaffen voor in de pauze.
Als juf en kindercoach ben ik me bewust van de emotionele en sociale ontwikkeling bij jonge kinderen. Hier besteed ik dagelijks aandacht aan. Zo zijn we actief bezig met het zelf antwoord vinden op een vraag zonder de juf erbij in te schakelen. Door dit na een korte periode van zelfstandig werken te evalueren breng je andere kinderen op ideeën en word je zelfstandiger. De kinderen gaan actief op zoek naar oplossingen! Ook de ik-boodschap is een belangrijke interventie. Het is niet: 'Juf hij deed...."maar je zegt rechtstreeks tegen het kind wat je wilt zeggen. De reactie van de ander wordt regelmatig besproken, heeft de ander je gehoord en begrepen?
Wanneer de kinderen naar huis zijn verdiep ik me in een stuk fruit. Mijn 'do something different' opdracht voor vandaag zegt dit namelijk. Hierna een oudergesprek en een gesprek met een collega over haar wensen voor volgend schooljaar. Verder kijk ik nog wat na, ruim op en bereid de dag van morgen voor.
Ook werk ik een mail uit die naar de collega's gaat over oprecht contact leggen met kinderen, welke vragen stel je wel en welke niet. Op weg naar een nieuwe schoolvisie blijven we onze pedagogische en didactische inzichten ontwikkelen voor een fijne en leerzame schooltijd voor de kinderen van het Talent.
Eenmaal thuis, lekker even de zon in en genieten van de post. Er worden 200 pennen, 200 notitieblokken en 200 memoblokjes afgeleverd met het logo van Sterk! in gesprek met kinderen erop.
's Avonds ga ik nog naar een teamvergadering om over de nieuwe CAO voor het onderwijs te praten. Het zal zo zijn dat iemand met een fulltime baan 8 vakantiedagen minder krijgt en elke dag 8 uur gaat werken. De vrije woensdag- en vrijdagmiddag zijn passé en we werken als de kinderen vrij zijn met als doel de werkdruk te verlagen. Ik denk dat je de werkdruk alleen maar kunt verlagen als je je werk met liefde en plezier doet. Gelukkig heb ik dit als mama*, juf en kindercoach!

* vandaag in groep 3: zet een kruisje bij een beroep. "Is mama een beroep?"

1 opmerking:

  1. Sterk, Suzan! Sterk! De nieuwe cao, dat zal wel wat worden ja, wat was het doel ook alweer? Werkdrukverhoging? Zoiets?
    Graag doen wat je doet..en doen waar je goed in bent, is erg belangrijk! Hopelijk komt de cao dan ook goed uit de verf! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen