donderdag 31 december 2015

Plannen voor 2016

Ja ze zijn gekomen…wie..? De woorden. 
Wat kan ik denken zeg, want het nut is voor mij van grote waarde in een verhaal. terwijl ik weet dat ik jullie het nut niet kan verschaffen. Dat doe je zelf wel of niet...
Tijdens de schrijfcursus van dit jaar heb ik leren schrijven vanuit het hart. Gewoon gaan met die banaan en niet strepen en vooral niet denken. Het bracht me mooie verhalen. Ik zal ze in 2016 publiceren, als het me lukt het nut uit te schakelen.

Na een periode van rust (kerstvakantie) komt de motor weer op gang. Zo was ik gisteren een rondje aan het hardlopen, na een kilometer of 4, berg op wind tegen, was het motortje leeg. Het voelt dan als knokken, doorgaan met de rem erop. Dus even 200 meter wandelen en daarna opnieuw beginnen. Heel even rust nemen met een groot resultaat. We hebben de geplande 6 km vol kunnen maken.
Zo maak ik nu de balans eens op voor het komende jaar. Ik ben uitgerust dus kan er weer tegen. Want vanavond ligt het fijne en succesvolle jaar 2015 achter me.

Zo was voor de vakantie de batterij ook aardig leeg bij meerdere kinderen op onze school. Tenminste ik hoop dat het daar aan lag want anders moeten we onze borst nat maken in januari. Het tolerantieniveau was ver gezakt en het op zoek gaan naar de confrontatie zeer aanwezig. Jongens blijven me verbazen, zeker in de hogere groepen. Ik probeer ze te begrijpen. Het vergelijken met de ander en je de minderwaardige voelen kan ik volgen, dit hebben meisjes ook maar je dan als een kemphaan gaan gedragen en onder de neus van de leerkracht toch de confrontatie aan willen gaan, pfff.  Dan stijgen mijn bloeddruk en hartslag net als die van hen. Dit vertel ik ze ook, zodat ze mij niet als tegenstander maar als bemiddelaar gaan zien. Echter nu ik het zo typ en ik aan het 'omdenken' sla, kan ik het ook positief benaderen. Ze komen voor zichzelf op. Het groepselement maakt het wel lastig. Samen zijn ze sterk. Hoe verder na de vakantie? Pauzetijden veranderen, gesprekken voeren, regels en consequenties bespreken.....Als er iemand is die tips heeft, ik hoor ze graag.

Het jaar 2016 is tot aan de zomer, op professioneel vlak, al tamelijk ingevuld: er staat 2 keer een cursus voor de Zorgboog ingepland, een maal vervolg en daarna een nieuwe basis van “Waarde(n)vol communiceren met je kind.” Je kunt je nog inschrijven via www.zorgboog.nl Ook mag ik bij een kinderdagverblijf een info avond verzorgen aan ouders over Positief Opvoeden. Weer 2 keer een lotgenotengroep draaien (2x7 bijeenkomsten) voor kinderen van gescheiden ouders bij Prodas. Het eerste nieuwe individuele traject met een kind start in januari, verder blijf ik nog werken in groep 6 en verhuis met hen naar de nieuwbouw; Deken van Hout wordt Het Talent. De 1e school op basis van het Human Dynamics concept, mijn droomschool! Verder rond ik de opleiding tot School Video Interactie Begeleider af, hiervoor mag ik nog 2 trajecten van 5 opnames met 2 collega’s doorlopen. Voor Prodas wil ik heel graag een cursusaanbod voor in de Academie gaan schrijven. “Leren Luisteren” zou de titel wel eens kunnen worden. Wat stellen jullie je daarbij voor? Ik ben benieuwd!

Op persoonlijk vlak ben ik graag gezellig samen met mijn man en ben ik een lieve, zorgzame moeder voor mijn kinderen. Ook als zus en tante wil ik heel graag fijne momenten beleven met mijn familie. Op donderdag ga ik voortaan wandelen met mijn moeder, zodat ze nog lang en gezond bij ons zal zijn. Ook met de vriendinnen zullen we heel wat gezellige momenten beleven. Verder in de meivakantie lekker even weg en natuurlijk tijd voor mezelf; lezen, hardlopen en wie weet nog wel meer Spraakwaters schrijven. Als ik kan stoppen met denken en gewoon ga doen.

Pas als je het hebt gedaan, kun je terug kijken en plannen maken voor een vervolg.
Wil je een reactie plaatsen, voel je vrij. Je helpt mij!!!

Horen, lachen, liefhebben, zien….Geniet van 2016!!!!
Liefs Suzan

www.sterkgesprek.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten